Glasnet Heusden: Glasvezel van, vóór en dóór ondernemers
Begin 2014 is het glasvezelnetwerk van Glasnet Heusden in
gebruik genomen. Zo goed als alle aan de A59 gelegen
industrieparken zijn aangesloten. Francois van Son en Ben van de
Wijgert, beiden van Solaris Parkmanagement lichten toe hoe het
initiatief een succes werd.
Initiatief
Lokale ondernemers namen met de gemeente initiatief om een
glasvezelnetwerk te realiseren. In 2011 startte de gemeente Heusden
het voortraject; de realisatie van glasvezel op zo'n zes
bedrijventerreinen langs de A59. De gemeente wilde een
stratendekkend netwerk realiseren, open en redundant. Hiermee zou
een betaalbare, betrouwbare en veilige glasvezelverbinding voor
iedere MKB-ondernemer binnen bereik komen. Elk bedrijventerrein had
een vertegenwoordiger/ aanspreekpunt. Tevens had de gemeente een
externe adviseur ingeschakeld om het totaalproject mede vorm te
geven.
Businesscase
Van Son vertelt dat in eerste instantie werd uitgegaan van 90
klanten om de businesscase rond te krijgen. Dan zou eenmalig 500
euro aansluitkosten worden betaald en 175 euro maandelijkse kosten.
Het bleek niet haalbaar om 90 klanten te werven, dit betekende dat
er geen stratendekkend netwerk zou komen. Door een
aanbestedingsvoordeel bleken slechts 65 klanten nodig om te kunnen
starten. 'Bij de vraagbundeling kwamen we tot 50 klanten.' De
gemeente en twee lokale ondernemers hebben aangeboden het verschil
te overbruggen met een extra bijdrage, zodat de businesscase alsnog
rond is gekomen. 'De Rabobank ging akkoord en eind 2013 kon de
schop in de grond.' Inmiddels zijn er in Heusden 67 klanten
aangesloten, een aantal grote bedrijven zoals Wärtsila, Koninklijke
Sanders en Boost en ook scholengemeenschap D'Oultremont College in
Drunen.
Coöperatie
Van Son en van de Wijgert vertellen dat gekozen is voor een
coöperatievorm, deze wordt succesvol geëxploiteerd. Het
uitgangspunt van de coöperatie is dat er geen winst wordt gemaakt.
Alle klanten zijn in principe lid. 'Met de overwinst die gemaakt
wordt kunnen de maandelijkse kosten op termijn verlaagd worden.
Nieuwe klanten zijn van harte welkom en dragen bij aan het
structureel verlagen van de maandelijkse kosten', aldus van
Son.
Het bestuur van Glasnet Heusden komt zo'n vier keer per jaar bij
elkaar om zaken te bespreken. In het bestuur zitten ondernemers
vanuit verschillende bedrijventerreinen. De coöperatie heeft het
beheer en onderhoud uitbesteed aan Solaris Parkmanagement, een
lokale aannemer die het netwerk heeft aangelegd. De belichting van
het netwerk wordt verricht door Parknet uit Waalwijk.
Netwerk
De heer Van de Wijgert licht toe hoe de structuur en het beheer van
het netwerk eruit ziet: "Een redundante verbinding kon gerealiseerd
worden via een aansluiting op ParkNed, dat in de gemeente Waalwijk
de bedrijventerreinen voorziet van glasvezel. ParkNed is op zijn
beurt is weer aangesloten op de Ams-ix (Amsterdam- Internet
exchange). Qua beheer en onderhoud heeft de coöperatie afspraken
met een lokale aannemer die het netwerk heeft aangelegd. Deze
partij verzorgt ook het onderhoud en treedt op bij storingen. De
belichting van het netwerk wordt verricht door ParkNed uit
Waalwijk. Qua dienstaanbieders: het betreft een volledig open
netwerk, dus er is geen enkele beperking om diensten aan te bieden
op het netwerk van Glasnet Heusden. Hierdoor zijn er zo'n 25
dienstaanbieders actief op het netwerk.
Leerpunten voor andere initiatieven
Wat betreft de exploitatiefase van een glasvezelnetwerk hebben de
heren Van de Wijgert en Van Son nog enkele tips voor andere
initiatieven: "Je moet een duidelijk besef hebben van de dingen
waar je mee te maken krijgt. Wat zijn de kansen en wat zijn de
bedreigingen! Een succesvol netwerk is een groeiend netwerk. En die
groei komt uit het netwerk zelf. Uit een succesvolle exploitatie.
Daar ligt de kracht. Betrek ondernemers bij de zaken, voorzie ze
van (actuele) informatie en neem de ondernemers mee door het woud
aan mogelijkheden. Blijf zelf met de ondernemers in gesprek!"
Bron: www.brabant.nl
Foto: François van Son van Glasnet Heusden met Alex van Herpen van Voicetronics, de 60ste klant.